Feeds:
Posts
Comments

Archive for March 24th, 2011

Sebenarnya terlalu banyak buku dan artikel-artikel dakwah yang sangat bernilai yang telahpun dicetak dan discan di luar sana. Jadi, ianya membuatkan saya berfikir ada manfaat ker saya tulis blog saya ini? Inilah masalah pertama saya mengapa saya sangat kurang update blog saya. Tambahan pula, saya selalu menyoal diri saya, siapalah saya untuk berbanding dengan penulis-penulis buku fiqh dakwah di luar sana yang semestinya lagi hebat dan telahpun membuktikan istiqomahnya (tetap pendiriannya) dengan jalan dakwah ini.

Kalaupun saya menulis, saya sangat takut tulisan saya ini adalah salah dan saya mengajak orang ke cara pemikiran dan kerja yang tidak betul. Kenapa saya berkata demikian? Berada di dalam jemaah saya sudah cukup untuk membuka mata dan minda saya untuk menjadi pening dengan pelbagai pemikiran dan cara kerja yang sedikit berbeza. Lagi memeningkan bila ada ustaz ini cakap begini dan ustaz itu cakap begitu. Totally opposite..!! Faham ker? Totally opposite..!!!!!

“Ingatkan bila masuk kumpulan usrah nih, ahlinya semuanya baik-baik ah, tapi lagi teruk dari kawan-kawan saya yang lama”.

Jadi, apa patut kita buat?

Larikan diri dan tidak berusaha pun untuk belajar mengenai islam yang sebenar?

Semestinya tidak kan?

Inilah ujian yang Allah berikan pada kita untuk menguji samaada benarkah kata-kata kita yakni kita beriman kepadaNya?

Kita ada terlalu banyak aset pengalaman sirah dan juga rujukan utama kita yakni al-Quran untuk kita rujuk dan kaji. Selain itu, terdapat banyak juga buku-buku yang menceritakan tentang part-part islam yang khusus yang semestinya diambil daripada Quran dan Sunnah.

Jom, kita mencari erti islam yang sebenar walau payah mana pun jalan dan cubaan yang kita akan hadapi?

Boleh?

=)

Alif Lam Mim. Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman, dan mereka tidak diuji?” Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pati mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.

(AL-‘Ankabut, 29 : 1-3)

Kejap, please get my point right!. Saya bukan nak kata yang jemaah ini tidak betul yer. Jauh sekali daripada itu. Inilah jemaah yang saya rasa paling ideal dengan cara kerja Rasulullah saw.

Seperti juga islam, islam itu pastinya benar, masalahnya adalah pada penganut agama itu yakni muslim. Persoalan yang saya selalu tanya diri saya adalah, apakah cara kerja dan apakah tindakah yang terbaik yang patut saya lakukan dalam hidup saya untuk pastikan saya dapat masuk ke dalam syurga Allah dan mengelakkan diri  daripada memasuki nerakanya.

(more…)

Read Full Post »

